سامانه همراز
FA
FA
خانه
زندگینامه
آثار
کتب
مقالات
دستنوشتها
دروس
بیانات
سخنرانی
همایش
نشست علمی
صدا و سیما
اخبار
اخبار
تقویم برنامه ها
چندرسانه ای
پوستر
کلیپ
پادکست
ارتباط با ما
خانه
بیانات
سخنرانی
همایش
نشست علمی
صدا و سیما
آثار مکتوب
کتب
مقالات
دستنوشتها
چندرسانه ای
پوستر
کلیپ
پادکست
زندگینامه
دروس
اخبار
اخبار
تقویم برنامه ها
ارتباط با ما
سامانه همراز
FA
FA
نشست علمی
همه
سلسله جلسات
تک جلسه
فیلترها
حذف فیلترها
فیلترها
نوع
انتخاب شده
همه نوع ها
موراد یافت شده
موارد پیشنهادی
نتیجه ای یافت نشد
سخنرانی
همایش
نشست علمی
صدا و سیما
دسته بندی
انتخاب شده
همه دسته بندی ها
موراد یافت شده
موارد پیشنهادی
نتیجه ای یافت نشد
مکان
انتخاب شده
همه مکان ها
موراد یافت شده
موارد پیشنهادی
نتیجه ای یافت نشد
مناسبت
انتخاب شده
همه مناسبت ها
موراد یافت شده
موارد پیشنهادی
نتیجه ای یافت نشد
کلیدواژه
اعمال
حذف فیلتر
نشست علمی
فیلترها
همه
سلسله جلسات
تک جلسه
نشست بایستههای آموزشی و پژوهشی فلسفی
خلاصه جلسه
استاد با تأکید بر جایگاه رفیع فلسفه در ایران (بهویژه پس از اسلام، در دوره صفویه و پس از انقلاب اسلامی)، این پارادوکس را یادآور میشود که نگرش عمومی و حتی نخبگان به فلسفه، نادرست و ناقص است. این مسئله، جایگاه واقعی فلسفه را مخدوش کرده و باعث شده است بهترین استعدادها جذب این رشته نشوند. ایشان سپس سیزده بایسته (ضرورت) اصلی برای اصلاح این وضعیت در حوزه آموزش و پژوهش فلسفی برمیشمارد. حضرت استاد همچنین بیان میدارند مهمترین بایسته، تغییر نگرش عمومی و تخصصی نسبت به فلسفه است. باید کتابهای آموزشی استاندارد و سادهشده (ترقیق) برای همه سطوح تدوین شود. ترجمه و شرح روان متون اصلی فلسفی یک ضرورت فوری است. فلسفه باید با تکثیر مثالها و مسائل جدید زنده بماند و با علوم روز مانند پزشکی و فیزیک گفتوگو کند. همچنین، تفکیک مسائل فلسفی محض از پیشفرضهای علمی و تبیین برهانهای دقیق برای هر مسئله، از دیگر بایستههای کلیدی است.
دسته بندی
فلسفه
مناسبت
-
مکان
دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
شبکه
برنامه
زمان
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸
نوع
همایش علمی
نشست علمی انسان متعالی و شاگردپروری در اسلام، جلسه 4
جلسه
۴
از
۴
خلاصه جلسه
حضرت آیتالله رضایی تهرانی در پایان این سلسله جلسات بیان میدارند که شاگردپروری رابطهای عمیق بین استاد و شاگرد است که در آن، شاگرد با اخلاص و احترام از استاد میآموزد و استاد با مهربانی و دلسوزی او را راهنمایی میکند. در اسلام، احترام به استاد یک وظیفه اخلاقی و دینی است، در حالی که در برخی نظامهای آموزشی غربی این رابطه گاه سرد و رسمی است. شاگرد موفق با پشتکار و غیرت میآموزد و استاد خوب با صبر و فروتنی آموزش میدهد. هدف نهایی، تربیت انسانهای عالم و متعهدی است که بتوانند دانش و اخلاق را به نسلهای بعد منتقل کنند. ایشان همچنین میفرمایند که در این میان، اخلاص نقش کلیدی دارد؛ شاگرد باید برای خدا بیاموزد، نه برای منافع مادی یا موقعیت اجتماعی. همچنین، استاد باید با فروتنی و ایثار، شاگردان را راهنمایی کند، همانگونه که بزرگان دین و علم چنین کردند. نمونههای تاریخی مانند رابطه امام باقر (علیهالسلام) و محمد بن مسلم یا تربیت شاگردان توسط علامه طباطبایی (رحمتاللهعلیه) نشان میدهد که شاگردپروری موفق، نتیجه تعامل دوطرفه و پیوند عاطفی و علمی عمیق است.
دسته بندی
اخلاق اسلامی
مناسبت
-
مکان
هیئت علمی دانشگاه شاهد، مشهد
شبکه
برنامه
زمان
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
شماره جلسه
جلسه
۴
از
۴
نوع
همایش علمی
نشست علمی انسان متعالی و شاگردپروری در اسلام، جلسه 3
جلسه
۳
از
۴
خلاصه جلسه
حضرت استاد رضایی تهرانی در این جلسه به بیان این موضوع که بحث شاگردپروری از دیدگاه عقل و دین شامل سه رکن استاد، شاگرد و داده است و تفاوتهای مشخصی میان شاگردپروری و صرف شاگرد داشتن وجود دارد، میپردازند. در شاگردپروری، تعلیموتعلم عبادت محسوب میشود، در حالی که در حالت صرف شاگرد داشتن، این فرآیند به عنوان شغل دیده میشود. همچنین، استاد در شاگردپروری به شاکلههای فردی توجه میکند و برای هر شاگرد پرونده خاصی دارد، در حالی که در آموزشهای عمومی ممکن است این شاکلهها نادیده گرفته شوند. توجه به مزاجها نیز در فرایند تعلیموتعلم از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند بر نوع رفتارها تأثیر بگذارد. در شاگردپروری، رعایت شاکله و کشش افراد امری ضروری است، در حالی که در مطلق شاگردداشتن این موارد لحاظ نمیشود. استاد باید به تفاوتهای ذهنی شاگردان توجه کند و هم اضعفین را در نظر بگیرد و هم نخبگان را پرورش دهد. همچنین حضرت استاد بیان میدارند که تعامل در این زمینه باید با اخلاص و توجه به خداوند باشد، نه صرفاً معامله مادی.
دسته بندی
اخلاق اسلامی
مناسبت
-
مکان
هیئت علمی دانشگاه شاهد، مشهد
شبکه
برنامه
زمان
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
شماره جلسه
جلسه
۳
از
۴
نوع
همایش علمی
۱
۲
...
۱۶