بیانات

فیلترها
فیلترها






کلیدواژه
بیانات
نشست علمی انسان متعالی و شاگرد‌پروری در اسلام، جلسه 4
جلسه ۴ از ۴
list_icon_blue خلاصه جلسه
حضرت آیت‌الله رضایی تهرانی در پایان این سلسله جلسات بیان می‌دارند که شاگردپروری رابطه‌ای عمیق بین استاد و شاگرد است که در آن، شاگرد با اخلاص و احترام از استاد می‌آموزد و استاد با مهربانی و دلسوزی او را راهنمایی می‌کند. در اسلام، احترام به استاد یک وظیفه اخلاقی و دینی است، در حالی که در برخی نظام‌های آموزشی غربی این رابطه گاه سرد و رسمی است. شاگرد موفق با پشتکار و غیرت می‌آموزد و استاد خوب با صبر و فروتنی آموزش می‌دهد. هدف نهایی، تربیت انسان‌های عالم و متعهدی است که بتوانند دانش و اخلاق را به نسل‌های بعد منتقل کنند. ایشان همچنین می‌فرمایند که در این میان، اخلاص نقش کلیدی دارد؛ شاگرد باید برای خدا بیاموزد، نه برای منافع مادی یا موقعیت اجتماعی. همچنین، استاد باید با فروتنی و ایثار، شاگردان را راهنمایی کند، همان‌گونه که بزرگان دین و علم چنین کردند. نمونه‌های تاریخی مانند رابطه امام باقر (علیه‌السلام) و محمد بن مسلم یا تربیت شاگردان توسط علامه طباطبایی (رحمت‌الله‌علیه) نشان می‌دهد که شاگردپروری موفق، نتیجه تعامل دوطرفه و پیوند عاطفی و علمی عمیق است.
دسته بندی اخلاق اسلامی
مناسبت -
مکان هیئت علمی دانشگاه شاهد، مشهد
شبکه
برنامه
زمان یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
شماره جلسه
جلسه ۴ از ۴
نشست علمی انسان متعالی و شاگرد‌پروری در اسلام، جلسه 3
جلسه ۳ از ۴
list_icon_blue خلاصه جلسه
حضرت استاد رضایی تهرانی در این جلسه به بیان این موضوع که بحث شاگردپروری از دیدگاه عقل و دین شامل سه رکن استاد، شاگرد و داده است و تفاوت‌های مشخصی میان شاگردپروری و صرف شاگرد داشتن وجود دارد، می‌پردازند. در شاگردپروری، تعلیم‌وتعلم عبادت محسوب می‌شود، در حالی که در حالت صرف شاگرد داشتن، این فرآیند به عنوان شغل دیده می‌شود. همچنین، استاد در شاگردپروری به شاکله‌های فردی توجه می‌کند و برای هر شاگرد پرونده خاصی دارد، در حالی که در آموزش‌های عمومی ممکن است این شاکله‌ها نادیده گرفته شوند. توجه به مزاج‌ها نیز در فرایند تعلیم‌وتعلم از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند بر نوع رفتارها تأثیر بگذارد. در شاگردپروری، رعایت شاکله و کشش افراد امری ضروری است، در حالی که در مطلق شاگردداشتن این موارد لحاظ نمی‌شود. استاد باید به تفاوت‌های ذهنی شاگردان توجه کند و هم اضعفین را در نظر بگیرد و هم نخبگان را پرورش دهد. همچنین حضرت استاد بیان می‌دارند که تعامل در این زمینه باید با اخلاص و توجه به خداوند باشد، نه صرفاً معامله مادی.
دسته بندی اخلاق اسلامی
مناسبت -
مکان هیئت علمی دانشگاه شاهد، مشهد
شبکه
برنامه
زمان یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
شماره جلسه
جلسه ۳ از ۴
نشست علمی انسان متعالی و شاگرد‌پروری در اسلام، جلسه 2
جلسه ۲ از ۴
list_icon_blue خلاصه جلسه
حضرت آیت‌الله رضایی تهرانی در این جلسه به بررسی عمیق‌تر مفهوم شاگردپروری از دیدگاه اسلامی می‌پردازد و تأکید می‌کنند که علم حقیقی نمی‌تواند از دین جدا باشد. با استناد به دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله)، تمام علوم - اعم از پزشکی، فیزیک یا فقه - به نوعی دینی هستند زیرا یا به ذات الهی، صفات خدا یا افعال او مرتبط‌اند. استاد با ذکر خاطراتی از شهید مطهری (رحمت‌الله‌علیه) و دیگر بزرگان نشان می‌دهند که شاگردپروری واقعی مستلزم نگاه الهی به علم، اخلاص در تعلیم و تداوم یادگیری حتی برای اساتید است. در ادامه، با اشاره به روایات، شاگردپروری کاری انبیایی دانسته شده که هدف آن کشف گنجینه‌های عقلی و هدایت به ارزش‌های متعالی است. حضرت استاد با بیان داستان‌هایی مانند ملاهاشم قزوینی و آقای هیدجی، بر اهمیت توأمان علم و تهذیب نفس در فرآیند تعلیم تأکید می‌کنند.
دسته بندی اخلاق اسلامی
مناسبت -
مکان هیئت علمی دانشگاه شاهد، مشهد
شبکه
برنامه
زمان یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
شماره جلسه
جلسه ۲ از ۴